Vastaanota tarjouksia työstä Auton vianetsintä
Kilpailuta sopivin huolto helpommin
Jätä tarjouspyyntö palvelusta Auton vianetsintä
Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty
Yleensä vianetsinnässä korjaamo käyttää tuntihintaa veloittaessaan asiakasta. Vasta vianhaun jälkeen asiakas voi päättää aloitetaanko varsinainen korjaus.
Sinun on myös hyvä huomata, että korjaamot tyypillisesti myös veloittavat erikseen vikakoodin lukulaitteen käytöstä, sillä laadukkaat merkkikohtaiset lukulaitteet ovat merkittäviä investointeja korjaamoille.
OBD:n tehtävä on valvoa kaikkia päästöihin vaikuttavia komponentteja ja toimintoja. Mahdolliset viat ilmoitetaan kuljettajalle vikamerkkivalolla. OBD-järjestelmä otettiin USA:ssa käyttöön vuonna 1988. Kyseinen järjestelmä oli nykyisen OBD II –järjestelmän ensimmäinen versio OBD I. OBD II otettiin USA:ssa käyttöön vuonna 1994. OBD II tuli pakolliseksi bensiinikäyttöisissä autoissa Euroopassa EURO 3 -päästömääräysten myötä vuonna 2001. Dieselkäyttöisissä autoissa OBD II tuli pakolliseksi vuonna 2003.
OBD-diagnoosi on kohtuullisen helppo suorittaa, mutta se vaatii diagnoositesterin, jotta saadaan mahdollisimman tarkkaa tietoa auton järjestelmästä. On olemassa yleistestereitä, joista saadaan käytännössä vain vikakoodit, jotka voidaan myös nollata. Merkkikohtaiset testerit ovat yleensä monipuolisempia laitteita, joilla voidaan esimerkiksi myös koodata auton järjestelmään uutta tietoa. Esimerkiksi joihinkin autoihin jälkiasennettu vetokoukku pitää koodata järjestelmään, jotta auto tunnistaa sen.
OBD-diagnoosissa on tietty protokolla, jota seurataan. Ensimmäisenä testeri kiinnitetään OBD-pistokkeeseen, jota kautta suoritetaan järjestelmän diagnoositietojen sekä rakenneinformaation luku. Seuraavaksi luetaan vikamuisti, josta selviävät mahdolliset syyt vikavalon syttymiseen. Saadut tulokset tulostetaan, jotta voidaan seurata, syttyykö sama vika uudelleen. Seuraavassa vaiheessa vikamuisti tyhjennetään, jonka jälkeen voidaan seurata syntyykö vika uudelleen.