Akun vaihto hinta

Kilpailuta akun vaihto

Keskihinta: 215 €

Vaihtelee n. 119 €330 €

Mihin hinnat perustuvat?
Akun vaihto hinta

Akkua vaihtaessa on hyvä tarkistaa, millainen akku ajoneuvossa on paikallaan, jotta uutta akkua hankkiessa tietää alustavasti millaisen tarvitsee. Akkua ostaessa tulisi huomioida akun ampeerituntimäärä, jonka tulisi olla vähintään sama kuin jo paikallaan olevassa akussa. Erityisesti Suomessa on hyvä huomioida akun kylmäkäynnistysteho eli CCA-arvo. Olisi myös hyvä huomioida millaisessa käytössä auto ja auton akku ovat, tuleeko paljon lyhyttä ajoa ja onko mahdollisesti polttoainekäyttöinen lisälämmitin käytössä. Varsinkin pakkasilmalla lyhyet ajot sekä lisälämmittimen käyttö laskevat helposti akun jännitettä niin, että koh-tuullisen lyhyessäkin ajassa akun varaus voi laskea niin alas, ettei auto enää käynnisty.

Mitä uudempi auto on kyseessä, sitä todennäköisemmin akun vaihdon joutuu teettämään ammattilaisen toimesta. Vanhemmissa autoissa akun vaihto on suhteellisen helppo tehdä itsekin, jos ymmärtää mitä tekee. Akun vaihto myös nollaa esimerkiksi radion muistin ja voi vaikuttaa muihinkin järjestelmiin, uudemmissa autoissa akun vaihto voi vaatia akun koodaamista järjestelmään.


Miten hinta on arvioitu?

AutoJerryn hinta-arviot perustuvat palvelussa välitettyihin tuhansiin huoltotarjouksiin ja AutoJerryn huoltoneuvojan asiantuntemukseen.

Ne auttavat sinua saamaan käsityksen yleisimpien huolto- ja korjaustoimenpiteiden hintatasosta. Hinnaston tavoitteena ei ole kertoa sinulle 100 % tarkkaa hintaa, sillä hinta vaihtelee paljon automerkin, mallin, iän sekä varaosien tyypin ja laadun mukaan.

HOX HOX! Halvin ei ole aina edullisin.

Suosittelemme valitsemaan mieluummin laadukkaampia varaosia ja nesteitä, jotta autosi kestää pidempään.

Lue lisää aiheesta akun vaihto

Työn hinta n. 25 %

Osien hinta n. 75 %


Kilpailuta akun vaihto ilmaiseksi

Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty

Akun vaihto


Akku

Akku varastoi sähköenergiaa, jota auton sähkölaitteet käyttävät. Ajon aikana auton sähkölaitteet saavat virtaa auton latausjärjestelmästä, joka myös varastoi sähköä ajon aikana akkuun. Yleisimpien henkilöautojen sähköjärjestelmät toimivat nykyisin 12 voltin jännitteellä.

Akun tärkeimmät ominaisuudet ovat akun kapasiteetti ja kylmäkäynnistysvirran antokyky (CCA, Cold Cranking Amps). Kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina, eli tämä arvo kertoo montako tuntia akku voi antaa yhden ampeerin virtaa. Yleisimmät akkujen kapasiteetit ovat väliltä 60Ah - 100Ah. Suomen talvissa olosuhteissa isommille kapasiteeteille on todellista tarvetta. Starttimoottori toimii akun virran avulla ja vaatii toimiakseen huomattavan suuria virtamääriä. Tehokkaimmilla akuilla CCA-arvo, joka mitataan -18 Celsius asteessa on yli 700A. Tämä on siis se virta jonka akku pystyy syöttämään starttimoottorille käynnistyksen yhteydessä. 

Auton akku voi joku aamu olla tyhjä, jos vaikka ajovalot ovat jääneet yöksi päälle. Auton voi käynnistää käynnistyskaapeleiden avulla saamalla virtaa ystävällisen naapurin auton akusta. Jos akku on muuten kunnossa, yleensä noin puolen tunnin ajo riittää lataamaan akkua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten. Näin siis kesällä! Talvella akun ominaisuudet heikkenevät ja virranotto ja -antokyky ei ole samaa tasoa kuin kesäkeleillä. Varsinkin talvella tyhjentynyttä akkua kannattaa ladata sähköverkosta lataukseen tarkoitetulla akkulaturilla.

Apuvirran antaminen

Otettaessa apuvirtaa naapurin autosta käynnistyskaapeleita toimi näin:

1) Sammuta naapurin ajoneuvo.

2) Kytke ensin Plus puristimet akkujen Plus napoihin.

3) Seuraavaksi kytke Miinus puristin käynnistysapua antavan ajoneuvon akun Miinus napaan.

4) Lopuksi kytke kaapelin Miinus puristin käynnistysapua tarvitsevan auton moottorin lohkoon tai auton maalittomaan runkopintaan, mahdollisimman kauas auton akusta ja polttoaineen syöttöjärjestelmistä. Näin siksi, että viimeisen kaapelin kytkeminen saattaa aiheuttaa kipinöintiä ja on olemassa syttymisvaara tyhjentyneestä akusta mahdollisesti purkautuneiden kaasujen vuoksi.

5) Kun käynnistyskaapelit on kytketty, käynnistä ensin käynnistysapua antavan auton moottori, ja anna auton käydä hetki, jotta tyhjentynyt akku hetken "elpyy". Käynnistä vasta sitten apua tarvitsevan auton moottori. Tässä kohtaa on ENNEN virtaa tarvitsevan auton käynnistystä myös erittäin suositeltava toimenpide sammuttaa virtaa apua antavan auton moottori ja irrottaa avaimet virtalukosta, jos kyseessä on uudehko auto. Näin vältetään virta/jännitepiikkien aiheuttamia tuhoja virtaa antavassa autossa, kun virtaa tarvitse auto käynnistyy. Varo kuitenkin starttaamasta virtaa antavan auton akkuakin tyhjäksi asti.

6) Anna molempien autojen käydä hetki (jos virtaa antava auto oli käynnissä, kun virtaa tarvitsevaa autoa startattiin), jotta apua saanut akku saa hieman varausta. Sammuta apua antaneen auton moottori ja irroita kaapelit päinvastaisessa järjestyksessä, eli lähtien apua saaneen auton Miinus puristimesta. 

7) Mikäli virtaa tarvitseva auto ei vain käynnisty useamman yrityksen jälkeen, niin voi olla, että akku on esimerkiksi niin jäässä, tai autossa on joki muu käynnistyksen estävä vika, ettei apuvirran antamista kannata jatkaa.

HUOMIO! On tärkeää käsitellä vain yhtä kaapelia kerralla jottei toiselta puolen akkuun kytketyn kaapelin Plus ja Miinus puristimet vahingossakaan osu toisiinsa.

HUOMIO! Apuvirran antaminen ja ottaminen on aina omalla vastuulla! Perehdy aina ensin autosi ohjekirjaan ja siihen, saako autostasi yleensäkään antaa/ottaa apuvirtaa. Nykyautojen elektroniset järjestelmät ovat niin herkkiä, että vaikka virran antaminen tehtäisiin periaatteessa oikein, voi silti aiheutua tuhansien eurojen kustannuksia rikkoutuneiden sähkölaitteiden muodossa.

Vinkki: Kun apuvirtaa annetaan on aina virta- ja jännitepiikkien vaara ja autojen elektroniset järjestelmät ovat tällöin vaarassa rikkoutua. On hyvä etukäteen sopia kuka on vastuussa mahdollisista vaurioista. Lähtökohtaisesti jokainen vastaa oman autonsa mahdollisista vaurioista itse, sillä on vapaaehtoisesti lähtenyt virtaa antamaan/ottamaan. Paremmissa käynnistyskaapeleissa on ylijännitesuoja, joka suojelee autojen elektroniikkaa. Kaikista turvallisin vaihtoehto apuvirran antamiselle on hankkia ns. apukäynnistinlaite/starttiboosteri ja perehtyä sen oikeaan käyttöön. Tällaiset apukäynnistimet maksavat yleensä muutamasta kympistä alle kahteensataan euroon.

Laadukkaan akun pitäisi kestää tasaisessa käytössä helposti viisi vuotta ja jopa kymmenen vuotta. Jos akku toistuvasti tyhjenee, tai on vajaalla latauksella sen käyttöikä lyhenee. Talvella tyhjät akut voivat jäätyä, ja akun jäätyminen saattaa rikkoa akun kerrasta. 

Akun vaihto

Jos autosi akku on usein tyhjä, on vika tyypillisesti joko akun latausjärjestelmässä, eli laturissa, tai akku vain on vanhentunut, eikä se kykene enää varastoimaan sähköä. Mutta vika voi olla myös muussa viallisessa sähkölaitteessa, joka "vuotaa" virtaa. 

Akun vaihto tulee ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun akku ei enää jaksa antaa tarpeeksi käynnistysvirtaa. Aiemmin oli varsin tavallista ostaa akku tarvikkeena ja vaihtaa akku itse. Uudemmissa 2000-luvun autoissa akun vaihto todennäköisemmin vaatii korjaamoammattilaisen apua ja oikeanlaiset laitteet. Samalla ammattilainen huolehtii vanhan akun, joka on ongelmajätettä, oikeanlaisen käsittelyn. 

2000 luvun autoissa on yhä enemmän akun virtaa käyttäviä herkkiä laitteita. Jos akun irrottaa voi käydä niin, että akun varassa toimivat laitteet hävittävät tietoja ja osa laitteista pitää koodata uudestaan. Akun vaihdossa saattaa syntyä myös virtapiikkejä, jotka voivat olla vahingollisia auton sähköjärjestelmille. Start-stop autoihin, jotka polttoainetaloudellisesti sammuttavat ja käynnistävät moottorin liikenteessä auton polkimista, akut koodataan auton järjestelmään ja tämä vaatii oikeanlaiset laitteet ja asiantuntemuksen.

Akun vaihdon tarpeellisuuden huomaa erityisesti kylmällä ilmalla, jolloin starttimoottori joutuu työskentelemään enemmän käynnistääkseen auton. Käyttöiän loppuminen ja alhainen varaus voivat myös uusissa autoissa aiheuttaa sähkölaitteiden kummallista käyttäytymistä.

Uusissa autoissa lisälaitteet syövät usein paljon enemmän energiaa, kuin akku ehtii lyhyiden kaupunkisiirtyminen aikana ottaa vastaan. Tällöin paras tapa akun täyttämiseen on ladata akkua sähköverkosta akkulaturilla tai hieman pitempi ajolenkki, jonka aikana akku ehtii latautua.


Aloita huoltoliikkeiden vertailu tästä

Huolto Auto Vuosimalli Mittarilukema Keskihinta
Näytä huoltopyyntö Peugeot 3008 1.2 VTI 2018 90000 306 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 TSI 2012 159000 253 €
Näytä huoltopyyntö Renault Megane 1.3 TCE 2019 76000 59 €
Näytä huoltopyyntö Tesla Model 3 75D 2018 85500 230 €
Näytä huoltopyyntö BMW 5-Sarja M550d mk1 2013 220000 286 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.4 TSI ACT 2016 225000 73 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 TSI 2012 158000 231 €
Näytä huoltopyyntö Seat Leon Leon III ST (5F8) 1.0 TSI Bensiini 2019 100000 320 €
Näytä huoltopyyntö Seat Leon Leon III ST (5F8) 1.0 TSI Bensiini 2019 100000 227 €
Näytä huoltopyyntö Seat Leon Leon III ST (5F8) 1.0 TSI Bensiini 2019 100000 230 €
Näytä huoltopyyntö Mini Cooper 1.6 Cooper S mk2 2010 127000 271 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 250 CGI 2011 150000 495 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 350 e 2016 170000 360 €
Näytä huoltopyyntö Volvo XC60 D4 2.0 mk2 2017 50000 308 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Avensis 1.8 2011 250000 189 €
Näytä huoltopyyntö KIA Carens 1.7 CRDI 2014 245000 278 €
Näytä huoltopyyntö Hyundai i30 1.6 CRDI 2013 160000 285 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen up! e-UP mk2 2020 50000 217 €
Näytä huoltopyyntö Toyota C-HR 1.8 Hybrid mk2 2021 31000 199 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2015 240000 297 €
Näytä huoltopyyntö BMW 5-Sarja 520d mk2 2016 380 €
Näytä huoltopyyntö Opel Astra 1.8 2006 125400 155 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.4 TSI 2013 135000 319 €
Näytä huoltopyyntö Tesla Model S 60 2014 194000 170 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.2 TSI 2014 138000 236 €
Näytä huoltopyyntö Fiat Ducato 35 2.3 Multijet 2011 92000 265 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V70 D4 2015 222300 320 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2017 210000 309 €
Näytä huoltopyyntö Audi A3 1.4 TFSI mk1 2015 180000 243 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.0 TSI 2016 120000 309 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.9 TDI 2005 189000 190 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Tiida 1.5 DCI 2008 311115 165 €
Näytä huoltopyyntö BMW X1 18d 2018 120000 301 €
Näytä huoltopyyntö Ford Fiesta 1.1 2017 88000 261 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1,4TSI 2017 70000 317 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.0 EcoBoost mk2 2015 163 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz 200 Diesel 2015 68000 374 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 330d mk1 2014 265000 385 €
Näytä huoltopyyntö Ford S-MAX 2.0 TDCI 2008 384000 219 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2017 145000 60 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 1.6 D DRIVEe 2011 268000 330 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V90 D3 2.0 2020 320000 356 €
Näytä huoltopyyntö Honda Civic 1.3 Hybrid 2008 160000 125 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 220 d 2016 200000 286 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT 2015 218000 294 €
Näytä huoltopyyntö Seat Toledo 1.4 TSI 2013 228000 145 €
Näytä huoltopyyntö Mazda 6 2.0 2017 120000 195 €
Näytä huoltopyyntö Opel Meriva 1.6 2005 139 €
Näytä huoltopyyntö Seat Ibiza 1.0 2021 24000 294 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.3 DIG-T mk2 2019 340 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia RS 2.0 TDI 2014 282 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.2 DIG-T mk2 2018 246 €
Näytä huoltopyyntö Ford Mondeo 2.0 TDCI 2016 136009 328 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Rapid 1.2 TSI 2016 57000 257 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2014 250000 229 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D2 1.6 2013 145000 322 €
Näytä huoltopyyntö Seat Leon 1.4 TSI ACT mk2 2017 36500 240 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.2 DIG-T mk2 2018 138 €
Näytä huoltopyyntö Ford Mondeo 2.0 TDCI mk2 2014 213 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 2.0 EcoBlue 2019 96000 253 €
Näytä huoltopyyntö Honda CR-V 2.0 2007 280000 584 €
Näytä huoltopyyntö Ford Mondeo 2.0 TDCI mk2 2014 186000 234 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 T2 1.5 mk2 2019 41000 75 €
Näytä huoltopyyntö Jaguar F-Type 2.0 2018 63000 344 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D4 2.4 2016 117500 267 €
Näytä huoltopyyntö Mazda 3 2.0 2014 140000 60 €
Näytä huoltopyyntö Seat Leon 2.0 CUPRA mk2 2018 85000 289 €
Näytä huoltopyyntö BMW 2-Sarja 225xe 2018 120000 344 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 5008 1.6 HDI 2013 130000 245 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 180 1,8 2009 65000 183 €
Näytä huoltopyyntö Mitsubishi Outlander 2.4 Hybrid 2019 140000 215 €
Näytä huoltopyyntö Mitsubishi ASX 1.6 mk2 2015 178 €
Näytä huoltopyyntö Honda Civic 1.4 2003 133 €
Näytä huoltopyyntö KIA Optima 2.0 Hybrid 2018 204 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1,6 2012 225000 199 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 2.0 EcoBlue 2019 96000 236 €
Näytä huoltopyyntö Opel Corsa 1.4 2016 102000 179 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2015 220000 58 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2015 75 €
Näytä huoltopyyntö Opel Corsa 1.2 2007 88000 137 €
Näytä huoltopyyntö BMW 1-Sarja 120d mk2 2018 104000 347 €
Näytä huoltopyyntö Opel Corsa 1.4 2016 166000 114 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.2 TSI 2012 210 €
Näytä huoltopyyntö Nissan X-trail 1.6 DIG-T 2017 96000 253 €
Näytä huoltopyyntö Citroen C4 1.2 2016 268 €
Näytä huoltopyyntö Ford Fiesta 1.6 TDCI 2014 155000 207 €
Näytä huoltopyyntö KIA Ceed 2.0 2008 220000 150 €
Näytä huoltopyyntö Renault Trafic 29 1.6 DCI 2018 84000 243 €
Näytä huoltopyyntö Seat Toledo 1.2 TSI 2017 108000 199 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 1.6 mk1 2014 370000 238 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 TFSI 2007 220000 267 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 330e 2020 192000 45 €
Näytä huoltopyyntö Citroen C3 1.2 PureTech 2018 83000 274 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 350 e 2018 172500 418 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.8 TSI 2013 171000 273 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D2 1.6 2013 347000 97 €
Näytä huoltopyyntö Mitsubishi Outlander 2.0 2014 146000 190 €
Näytä huoltopyyntö Opel Mokka 1.4 Turbo mk1 2015 310 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Roomster 1.2 TSI 2015 233 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.3 DIG-T mk2 2019 85000 196 €

Kilpailuta alueesi tarjoukset tästä

Kilpailuta huoltosi tästä

Tarvitsetko apua AutoJerryn käytössä?
Voit aloittaa palvelun käytön jättämällä
uuden tarjouspyynnön täältä >>

Jo yli 500 000 suomalaista käyttää AutoJerryä auton huoltamiseen!

Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin, katso Asiakaspalvelu-sivumme josta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.