Vastaanota tarjouksia työstä Jarruhuolto
Kilpailuta sopivin huolto helpommin
Jätä tarjouspyyntö palvelusta Jarruhuolto
Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty
Jarrulevyjen ja -palojen vaihto on suhteellisen helppo suorittaa. Työhön voi kulua odotettua enemmän aikaa, jos ruoste on päässyt vaikuttamaan esimerkiksi muttereihin. ABS-jarrujärjestelmällä varustetussa autossa on ABS-anturit, jotka voivat vaurioitua jarruja huoltaessa.
Vialliset jarrut tunnistaa yleensä ravistamisesta jarruttaessa tai jarrutehojen heikentymisestä. Lisäksi jarrulevyjen pinta on voinut värjäytyä sinertäväksi tai jarrut ovat alkaneet vinkua. Jarrujen kunnosta on erityisen tärkeä pitää huolta, jotta turvallisuus liikenteessä olisi taattu.
Jarrulevyt olisi hyvä vaihtaa aina pareittain, jotta jarruvoimat olisivat kohtuullisen hyvin tasapainossa molemmin puolin akselia ja myös sen takia, että levyt kuluvat yleensä tasaisesti kummaltakin puolelta autoa. Samalla olisi myös hyvä vaihtaa jarrupalat, ellei niitä ole vastikään vaihdettu uusiin.
Seisontajarrun eli käsijarrun tehtävä on pitää ajoneuvo paikallaan. Seisontajarrun ansiosta auto voidaan pysäköidä myös mäkeen. Useimmissa autoissa käsijarru lukitsee taka-akselin pyörät, mutta joissakin merkeissä ja malleissa lukitaan etuakselin pyörät. Seisontajarrun kytkentätapoja on pääasiassa kolmenlaisia, ja perinteisin ja yleisin tapa on kahvasta vedettävä seisontajarru. Esimerkiksi Mercedes Benz -merkkisissä autoissa on käytössä seisontajarrua varten poljin, jota painamalla seisontajarru kytkeytyy. Polkimilla varustetuissa seisontajarruissa vapautus yleensä toteutetaan vedettävällä kahvalla. Kolmas tyyppi on napista toimiva seisontajarru eli elektroninen seisontajarru.
Jarrunesteen tehtävänä on välittää voima jarrupolkimelta jarruihin. Jarruneste on hydraulineste, joka olisi hyvä vaihtaa kahden vuoden välein. Jarrunesteen määrää voi seurata konehuoneessa sijaitsevasta säiliöstä. Jos nestemäärä vähenee säiliöstä, voidaan olettaa jarrujärjestelmässä olevan vuoto. Vuoto olisi hyvä paikantaa ja korjata mahdollisimman pian. Jarrunesteeseen imeytyy vettä, minkä vuoksi jarrunesteen ominaisuudet muuttuvat huonommiksi ja jarrujärjestelmä altistuu korroosiolle helpommin. Jarrunesteeseen imeytynyt vesi laskee jarrunesteen kiehumispistettä, jolloin jarrutettaessa jarruneste kiehuu herkemmin. Jos jarruneste alkaa kiehua jarrutettaessa, se muodostaa ilmakuplia järjestelmään. Ilmakuplat painuvat jarruttaessa kasaan, jolloin poljin muuttuu löysäksi ja tarpeeksi suuren jarrutuspaineen aikaan saamiseksi jarrupoljinta voi joutua pumppaamaan.