Vastaanota tarjouksia työstä Iskunvaimentimien vaihto
Kilpailuta sopivin huolto helpommin
Jätä tarjouspyyntö palvelusta Iskunvaimentimien vaihto
Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty
Iskunvaimennuksen ja jousituksen tehtävänä on erityisesti vastata autoon kohdistuviin pystysuuntaisiin voimiin. Esimerkiksi kuoppaisella tiellä jousitus ja iskunvaimennus vähentävät sisälle matkustajiin kohdistuvaa tärinää. Jousitus ja iskunvaimennus vaikuttavat auton ajomukavuuteen sekä -turvallisuuteen. Ajomukavuutta kuvaa korin heilahtelu ja turvallisuutta kuvaa akselin heilahtelu ja sen myötä muuttuvat pyöräkuormien muutokset. Jousitus ja iskunvaimennus pyrkivät pitämään jokaisen renkaan tiessä mahdollisimman tasaisesti ja korin mahdollisimman suorassa, jotta auto olisi koko ajan hallittavissa.
Ajoneuvoissa on pääosin käytössä kierrejouset, mutta esimerkiksi pakettiautoissa voidaan käyttää lehtijousitusta. Myös ilmajouset ovat käytössä joissakin autoissa, mutta kyseessä on vähemmän yleinen jousijärjestelmä. Iskunvaimennus on useimmissa autoissa samanlainen. Auton mallista ja merkistä riippuen on mahdollista, että esimerkiksi etuakselilla käytetään McPherson-pyöräntuentaa ja takana erillistä kierrejousta ja iskunvaimenninta. McPherson-pyöräntuentaa käyttäessä iskunvaimennin ja kierrejousi ovat päällekkäin.
Viallinen iskunvaimennus yleensä ilmenee pomputtamisena tai ajoneuvon maavara on pienentynyt. Rikkinäistä jousta ei välttämättä huomaa ajattaessa, mutta kuoppaan osuessaan auton alustasta saattaa kuulua kolinaa auton korin osuessa kumisiin vaimennustyynyihin. Kolinaa voi myös kuulua, jos iskunvaimennin on rikki.