Vastaanota tarjouksia työstä Ilmastointihuolto
Kilpailuta sopivin huolto helpommin
Jätä tarjouspyyntö palvelusta Ilmastointihuolto
Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty
Auton ilmastointilaite olisi hyvä huoltaa noin kahden vuoden välein. Kylmäainetta haihtuu vuosittain kymmeniä grammoja pois järjestelmästä, jonka takia viilennysteho heikkenee. Mitä vähemmän kylmäainetta järjestelmässä on, sitä enemmän ilmastointilaitteen kompressori joutuu tekemään töitä. Kompressorin suurentunut työmäärä vaikuttaa suoraan myös auton polttoaineen kulutukseen.
Useimmissa ilmastoinnilla varustetuissa autoissa on kaksi liitintä, joihin huoltolaite kiinnitetään. Toiseen liittimeen kytketään alipaine ja toiseen ylipaine. Kun auton ilmastoinnin painejärjestelmä on kytketty huoltolaitteeseen, tarkistetaan kuinka paljon kylmäainetta ajoneuvossa tulisi olla. Tämän jälkeen huoltolaite voidaan käynnistää, jolloin ensimmäisenä kylmäaine suodatetaan ja kerätään pois auton järjestelmästä huoltolaitteen säiliöön. Samalla laite punnitsee pois tulleen ainemäärän.
Kun aine on kerätty ja suodatettu, huoltolaite alipaineistaa järjestelmän. Alipaineistuksen tehtävänä on poistaa kosteus ilmastointilaitteen järjestelmästä. Samalla testataan, onko järjestelmässä ainemäärän vähentymistä selittäviä vuotoja. Jos vuotoja ei ilmene, voidaan järjestelmä täyttää uudelleen oikealla määrällä kylmäainetta.
Järjestelmässä on myös ilmastointilaitteita varten olevaa öljyä. Öljy voitelee kompressoria, joka tuottaa painetta järjestelmään. Ilmastointilaitetta huollettaessa myös öljyä poistuu järjestelmästä joitakin millilitroja, mutta huoltolaite osaa lisätä oikean määrän öljyä takaisin järjestelmään. Tarpeen mukaan öljymäärää voidaan myös hieman lisätä, jos ilmastointilaitteen huoltoon perehtynyt henkilö on sitä mieltä, että se olisi tarpeellista. Jos ilmastointilaitetta käyttäessä ilmenee hajuhaittoja, olisi järjestelmä hyvä desinfioida.
Ilmastointilaitteen mahdollisten vikojen syynä voi olla esimerkiksi järjestelmän vuoto, jolloin kylmäainetta pääsee valumaan ulos järjestelmästä, josta seuraa kylmäaineen loppuminen. Tällöin järjestelmä ei viilennä. Ilmastoinnin kompressori voi myös olla viallinen, jolloin kylmäaine ei kulje järjestelmässä. Muita vikatiloja voivat olla esimerkiksi järjestelmän sulakkeen palaminen, puhaltimen moottorin rikkoontuminen tai relevika.
Ilmastointilaitetta olisi hyvä käyttää ainakin kerran kuukaudessa. Pitkä käyttämättömyys voi pilata kompressorin akselitiivisteet, mikä voi aiheuttaa vuotoa. Ilmastointia ei kuitenkaan kannata käyttää pakkasella.