Vastaanota tarjouksia työstä Hiukkassuodattimen poisto
Kilpailuta sopivin huolto helpommin
Jätä tarjouspyyntö palvelusta Hiukkassuodattimen poisto
Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty
Dpf, eli hiukkassuodatin tai partikkelisuodatin on uusissa dieselkäyttöissä autoissa oleva pakoputkeen sijoitettu keraamisista materiaaleista valmistettu suodatin, jonka tehtävä on suodattaa pakokaasujen mukana kulkevat pienhiukkaset itseensä. Suodattimen elinikä on autosta riippuen 150tkm -300tkm. Mikäli autoa huolletaan hyvin, voi suodattimen kestoikä olla pidempikin.
Hiukkassuodattimen poistolla tarkoitetaan dieselkäyttöisen auton pakoputkessa olevan keraamisista materiaaleista valmistetun suodattimen poistoa mekaanisesti ja suodattimen toimintaa ohjaavan ohjelman poistamista tai muuttamista auton moottorinohjauslaitteesta. Hiukkassuodattimen poisto voi tulla kysymykseen silloin, kun vanha suodatin on tukkeutunut noesta ja muista hiukkasista. Tällöin auto varoittaa asiasta ja menee yleensä myös vikatilaan, jossa moottorin teho on rajattu. Hiukkassuodattimen poisto on uuteen vaihtamiseen verrattuna yleensä edullinen operaatio, mutta on tärkeä pitää mielessä, ettei auto enää välttämättä täytä sille asetettuja vaatimuksia päästöjen suhteen, eikä välttämättä läpäise katsastuksen päästömittausta nousseiden savutusarvojen vuoksi.
Työn hintaan vaikuttaa eniten aika. Aikaa kuluu pakoputken irroittamiseen ja hiukkasuodattimen halkaisuun. Yleensä suodatin tulee avata rälläköimällä suodatin auki ja poistamalla keraaminen suodatinosuus. Autosta riippuen myös suodattimen poisto ohjelmasta voi vaatia erityislaitteistoja ja ammattitaitoa. Yleensä suodattimen poisto kustantaa muutamia satoja euroja.