Akun vaihto hinta

Kilpailuta akun vaihto

Keskihinta: 222 €

Vaihtelee n. 120 €340 €

Mihin hinnat perustuvat?
Akun vaihto hinta

Akkua vaihtaessa on hyvä tarkistaa, millainen akku ajoneuvossa on paikallaan, jotta uutta akkua hankkiessa tietää alustavasti millaisen tarvitsee. Akkua ostaessa tulisi huomioida akun ampeerituntimäärä, jonka tulisi olla vähintään sama kuin jo paikallaan olevassa akussa. Erityisesti Suomessa on hyvä huomioida akun kylmäkäynnistysteho eli CCA-arvo. Olisi myös hyvä huomioida millaisessa käytössä auto ja auton akku ovat, tuleeko paljon lyhyttä ajoa ja onko mahdollisesti polttoainekäyttöinen lisälämmitin käytössä. Varsinkin pakkasilmalla lyhyet ajot sekä lisälämmittimen käyttö laskevat helposti akun jännitettä niin, että koh-tuullisen lyhyessäkin ajassa akun varaus voi laskea niin alas, ettei auto enää käynnisty.

Mitä uudempi auto on kyseessä, sitä todennäköisemmin akun vaihdon joutuu teettämään ammattilaisen toimesta. Vanhemmissa autoissa akun vaihto on suhteellisen helppo tehdä itsekin, jos ymmärtää mitä tekee. Akun vaihto myös nollaa esimerkiksi radion muistin ja voi vaikuttaa muihinkin järjestelmiin, uudemmissa autoissa akun vaihto voi vaatia akun koodaamista järjestelmään.


Miten hinta on arvioitu?

AutoJerryn hinta-arviot perustuvat palvelussa välitettyihin tuhansiin huoltotarjouksiin ja AutoJerryn huoltoneuvojan asiantuntemukseen.

Ne auttavat sinua saamaan käsityksen yleisimpien huolto- ja korjaustoimenpiteiden hintatasosta. Hinnaston tavoitteena ei ole kertoa sinulle 100 % tarkkaa hintaa, sillä hinta vaihtelee paljon automerkin, mallin, iän sekä varaosien tyypin ja laadun mukaan.

HOX HOX! Halvin ei ole aina edullisin.

Suosittelemme valitsemaan mieluummin laadukkaampia varaosia ja nesteitä, jotta autosi kestää pidempään.

Lue lisää aiheesta akun vaihto

Työn hinta n. 25 %

Osien hinta n. 75 %


Kilpailuta akun vaihto ilmaiseksi

Yli 100 miljoonaa euroa tarjouksia välitetty

Akun vaihto


Akku

Akku varastoi sähköenergiaa, jota auton sähkölaitteet käyttävät. Ajon aikana auton sähkölaitteet saavat virtaa auton latausjärjestelmästä, joka myös varastoi sähköä ajon aikana akkuun. Yleisimpien henkilöautojen sähköjärjestelmät toimivat nykyisin 12 voltin jännitteellä.

Akun tärkeimmät ominaisuudet ovat akun kapasiteetti ja kylmäkäynnistysvirran antokyky (CCA, Cold Cranking Amps). Kapasiteetti ilmoitetaan ampeeritunteina, eli tämä arvo kertoo montako tuntia akku voi antaa yhden ampeerin virtaa. Yleisimmät akkujen kapasiteetit ovat väliltä 60Ah - 100Ah. Suomen talvissa olosuhteissa isommille kapasiteeteille on todellista tarvetta. Starttimoottori toimii akun virran avulla ja vaatii toimiakseen huomattavan suuria virtamääriä. Tehokkaimmilla akuilla CCA-arvo, joka mitataan -18 Celsius asteessa on yli 700A. Tämä on siis se virta jonka akku pystyy syöttämään starttimoottorille käynnistyksen yhteydessä. 

Auton akku voi joku aamu olla tyhjä, jos vaikka ajovalot ovat jääneet yöksi päälle. Auton voi käynnistää käynnistyskaapeleiden avulla saamalla virtaa ystävällisen naapurin auton akusta. Jos akku on muuten kunnossa, yleensä noin puolen tunnin ajo riittää lataamaan akkua riittävästi seuraavaa käynnistystä varten. Näin siis kesällä! Talvella akun ominaisuudet heikkenevät ja virranotto ja -antokyky ei ole samaa tasoa kuin kesäkeleillä. Varsinkin talvella tyhjentynyttä akkua kannattaa ladata sähköverkosta lataukseen tarkoitetulla akkulaturilla.

Apuvirran antaminen

Otettaessa apuvirtaa naapurin autosta käynnistyskaapeleita toimi näin:

1) Sammuta naapurin ajoneuvo.

2) Kytke ensin Plus puristimet akkujen Plus napoihin.

3) Seuraavaksi kytke Miinus puristin käynnistysapua antavan ajoneuvon akun Miinus napaan.

4) Lopuksi kytke kaapelin Miinus puristin käynnistysapua tarvitsevan auton moottorin lohkoon tai auton maalittomaan runkopintaan, mahdollisimman kauas auton akusta ja polttoaineen syöttöjärjestelmistä. Näin siksi, että viimeisen kaapelin kytkeminen saattaa aiheuttaa kipinöintiä ja on olemassa syttymisvaara tyhjentyneestä akusta mahdollisesti purkautuneiden kaasujen vuoksi.

5) Kun käynnistyskaapelit on kytketty, käynnistä ensin käynnistysapua antavan auton moottori, ja anna auton käydä hetki, jotta tyhjentynyt akku hetken "elpyy". Käynnistä vasta sitten apua tarvitsevan auton moottori. Tässä kohtaa on ENNEN virtaa tarvitsevan auton käynnistystä myös erittäin suositeltava toimenpide sammuttaa virtaa apua antavan auton moottori ja irrottaa avaimet virtalukosta, jos kyseessä on uudehko auto. Näin vältetään virta/jännitepiikkien aiheuttamia tuhoja virtaa antavassa autossa, kun virtaa tarvitse auto käynnistyy. Varo kuitenkin starttaamasta virtaa antavan auton akkuakin tyhjäksi asti.

6) Anna molempien autojen käydä hetki (jos virtaa antava auto oli käynnissä, kun virtaa tarvitsevaa autoa startattiin), jotta apua saanut akku saa hieman varausta. Sammuta apua antaneen auton moottori ja irroita kaapelit päinvastaisessa järjestyksessä, eli lähtien apua saaneen auton Miinus puristimesta. 

7) Mikäli virtaa tarvitseva auto ei vain käynnisty useamman yrityksen jälkeen, niin voi olla, että akku on esimerkiksi niin jäässä, tai autossa on joki muu käynnistyksen estävä vika, ettei apuvirran antamista kannata jatkaa.

HUOMIO! On tärkeää käsitellä vain yhtä kaapelia kerralla jottei toiselta puolen akkuun kytketyn kaapelin Plus ja Miinus puristimet vahingossakaan osu toisiinsa.

HUOMIO! Apuvirran antaminen ja ottaminen on aina omalla vastuulla! Perehdy aina ensin autosi ohjekirjaan ja siihen, saako autostasi yleensäkään antaa/ottaa apuvirtaa. Nykyautojen elektroniset järjestelmät ovat niin herkkiä, että vaikka virran antaminen tehtäisiin periaatteessa oikein, voi silti aiheutua tuhansien eurojen kustannuksia rikkoutuneiden sähkölaitteiden muodossa.

Vinkki: Kun apuvirtaa annetaan on aina virta- ja jännitepiikkien vaara ja autojen elektroniset järjestelmät ovat tällöin vaarassa rikkoutua. On hyvä etukäteen sopia kuka on vastuussa mahdollisista vaurioista. Lähtökohtaisesti jokainen vastaa oman autonsa mahdollisista vaurioista itse, sillä on vapaaehtoisesti lähtenyt virtaa antamaan/ottamaan. Paremmissa käynnistyskaapeleissa on ylijännitesuoja, joka suojelee autojen elektroniikkaa. Kaikista turvallisin vaihtoehto apuvirran antamiselle on hankkia ns. apukäynnistinlaite/starttiboosteri ja perehtyä sen oikeaan käyttöön. Tällaiset apukäynnistimet maksavat yleensä muutamasta kympistä alle kahteensataan euroon.

Laadukkaan akun pitäisi kestää tasaisessa käytössä helposti viisi vuotta ja jopa kymmenen vuotta. Jos akku toistuvasti tyhjenee, tai on vajaalla latauksella sen käyttöikä lyhenee. Talvella tyhjät akut voivat jäätyä, ja akun jäätyminen saattaa rikkoa akun kerrasta. 

Akun vaihto

Jos autosi akku on usein tyhjä, on vika tyypillisesti joko akun latausjärjestelmässä, eli laturissa, tai akku vain on vanhentunut, eikä se kykene enää varastoimaan sähköä. Mutta vika voi olla myös muussa viallisessa sähkölaitteessa, joka "vuotaa" virtaa. 

Akun vaihto tulee ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun akku ei enää jaksa antaa tarpeeksi käynnistysvirtaa. Aiemmin oli varsin tavallista ostaa akku tarvikkeena ja vaihtaa akku itse. Uudemmissa 2000-luvun autoissa akun vaihto todennäköisemmin vaatii korjaamoammattilaisen apua ja oikeanlaiset laitteet. Samalla ammattilainen huolehtii vanhan akun, joka on ongelmajätettä, oikeanlaisen käsittelyn. 

2000 luvun autoissa on yhä enemmän akun virtaa käyttäviä herkkiä laitteita. Jos akun irrottaa voi käydä niin, että akun varassa toimivat laitteet hävittävät tietoja ja osa laitteista pitää koodata uudestaan. Akun vaihdossa saattaa syntyä myös virtapiikkejä, jotka voivat olla vahingollisia auton sähköjärjestelmille. Start-stop autoihin, jotka polttoainetaloudellisesti sammuttavat ja käynnistävät moottorin liikenteessä auton polkimista, akut koodataan auton järjestelmään ja tämä vaatii oikeanlaiset laitteet ja asiantuntemuksen.

Akun vaihdon tarpeellisuuden huomaa erityisesti kylmällä ilmalla, jolloin starttimoottori joutuu työskentelemään enemmän käynnistääkseen auton. Käyttöiän loppuminen ja alhainen varaus voivat myös uusissa autoissa aiheuttaa sähkölaitteiden kummallista käyttäytymistä.

Uusissa autoissa lisälaitteet syövät usein paljon enemmän energiaa, kuin akku ehtii lyhyiden kaupunkisiirtyminen aikana ottaa vastaan. Tällöin paras tapa akun täyttämiseen on ladata akkua sähköverkosta akkulaturilla tai hieman pitempi ajolenkki, jonka aikana akku ehtii latautua.


Aloita huoltoliikkeiden vertailu tästä

Huolto Auto Vuosimalli Mittarilukema Keskihinta
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D5 2.4 2012 251000 214 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat GTE 1.4 Hybrid 2018 220000 293 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.0 TSI 2018 111150 180 €
Näytä huoltopyyntö Jaguar F-PACE 4WD 2.0 D 2017 197000 465 €
Näytä huoltopyyntö Honda Civic 1.8 2016 175000 255 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 5008 1.6 HDI 2018 240000 233 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz E 350 e Hybrid 2018 134000 220 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Yaris 1.33 2010 200000 658 €
Näytä huoltopyyntö Volvo XC90 3.2 mk2 2007 320000 276 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 350 e 2016 70000 352 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 TDI 2008 210000 332 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 320i 2005 240000 75 €
Näytä huoltopyyntö Volvo S60 D3 2.0 mk1 2011 300000 243 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 508 SW 1.6 HDI 2016 288000 305 €
Näytä huoltopyyntö Hyundai i20 1.2 mk1 2018 233 €
Näytä huoltopyyntö BMW 1-Sarja 116i mk1 2012 156000 285 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz B 170 2007 250000 128 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.4 2003 140000 170 €
Näytä huoltopyyntö Volvo S80 2.4 D 2005 259 €
Näytä huoltopyyntö Ford Kuga 2.0 TDCI 2016 170000 380 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 TDI 2009 335 €
Näytä huoltopyyntö Renault Clio 1.2 TCE 2019 42000 140 €
Näytä huoltopyyntö Audi A5 2.0 TFSI 2009 245 €
Näytä huoltopyyntö Volvo XC60 D4 2.4 mk2 2016 119500 309 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.0 TSI 2019 80000 282 €
Näytä huoltopyyntö Opel Astra 1.2 Turbo 2022 60000 276 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz CLA 250 Sport 2016 130000 340 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz CLA 250 Sport 2016 130000 362 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Passat 2.0 TDI 2014 210000 232 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 318i mk1 2009 140000 233 €
Näytä huoltopyyntö BMW X6 35d 2009 270000 367 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.0 EcoBoost mk1 2012 122000 230 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.0 EcoBoost mk1 2012 122000 230 €
Näytä huoltopyyntö Opel Zafira 1.6 CDTI 2015 211000 281 €
Näytä huoltopyyntö Citroen C4 Grand Picasso 2.0 HDI 2015 135000 276 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.2 TSI 2016 100000 215 €
Näytä huoltopyyntö Audi A6 2.0 TFSI 2008 275000 256 €
Näytä huoltopyyntö Alfa Romeo 159 1.9 2007 215000 250 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V40 D2 2.0 2016 170000 50 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz E 350 CDI 2011 240000 344 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz E 350 CDI 2011 240000 301 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.0 TSI 2020 15000 189 €
Näytä huoltopyyntö Audi A4 2.0 TDI 2017 123000 325 €
Näytä huoltopyyntö Toyota Auris 1.2T 2018 100647 228 €
Näytä huoltopyyntö Seat Mii 1.0 2013 170000 170 €
Näytä huoltopyyntö Mazda CX-5 2.0 2018 165000 233 €
Näytä huoltopyyntö KIA Cerato 2.0 2007 195 €
Näytä huoltopyyntö KIA Cerato 2.0 2007 213 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 TSI 2010 242048 200 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz GLC (X253) 4-Matic 350 e 2016 11900 364 €
Näytä huoltopyyntö BMW 1-Sarja 118i mk2 2017 131000 348 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 TSI 2016 183000 272 €
Näytä huoltopyyntö Renault Clio 0.9 TCE 2015 162000 50 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 318d mk2 2018 170000 290 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Fabia 1.9 SDI 2001 350th. 189 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.2 TSI 2015 90000 186 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz Sprinter 315 2.2 CDI 2007 300 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D3 2.0 2019 132000 301 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.2 TSI 2015 64000 332 €
Näytä huoltopyyntö Ford Fiesta 1.0 EcoBoost 2017 84000 222 €
Näytä huoltopyyntö Renault Clio 0.9 TCE 2017 70000 285 €
Näytä huoltopyyntö KIA Venga 1.4 CRDI 2011 215 €
Näytä huoltopyyntö Chevrolet Trax 1.4 2013 155000 260 €
Näytä huoltopyyntö Peugeot 5008 1.2 2021 69000 265 €
Näytä huoltopyyntö Renault Clio 1.2 TCE 2015 100000 239 €
Näytä huoltopyyntö Volvo XC40 T3 1.5 2020 42000 253 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen ID.3 PRO 150 2020 60000 208 €
Näytä huoltopyyntö Audi A6 2.0 TDIe 2009 260000 58 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Rapid 1.2 TSI 2014 182000 266 €
Näytä huoltopyyntö Nissan Qashqai 1.3 DIG-T mk2 2021 65000 288 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.4 TSI 2013 161500 153 €
Näytä huoltopyyntö Hyundai iX35 1.6 2011 308 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D3 2.0 2013 250000 340 €
Näytä huoltopyyntö Dacia Duster 1.5 DCI 2017 130000 237 €
Näytä huoltopyyntö Ford C-Max 1.6 2004 260000 179 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D2 2.0 2016 322000 287 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.5 TSI 2020 45000 338 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.0 TSI 2019 98000 269 €
Näytä huoltopyyntö Ford Focus 1.0 Ecoboost 2022 500000 256 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2019 800850 212 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf 1.4 TGI CNG 2015 250000 244 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Golf Plus 1.4 TSI 2010 244000 225 €
Näytä huoltopyyntö Seat Leon 1.8 TSI mk1 2014 220000 282 €
Näytä huoltopyyntö Audi A5 2.0 TDI 2015 157000 356 €
Näytä huoltopyyntö Renault Clio 1.2 TCE 2016 131000 232 €
Näytä huoltopyyntö BMW 3-Sarja 330e Hybrid mk2 2017 142000 472 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz C 200 2017 349 €
Näytä huoltopyyntö Opel Insignia 2.0 mk1 2018 110000 267 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D6 2.4 Plug-in Hybrid 2015 261000 326 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 2.0 TDI 2020 93000 290 €
Näytä huoltopyyntö KIA Sportage 1.6 2017 93000 253 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz CLA 250 e 2021 32000 344 €
Näytä huoltopyyntö Audi Q4 Quattro 35 2022 305 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Polo 1.0 2018 118000 251 €
Näytä huoltopyyntö Volvo V60 D3 2.0 2020 212000 450 €
Näytä huoltopyyntö Mercedes-Benz CLA 180 0 116000 349 €
Näytä huoltopyyntö Honda Civic 1.8 2014 170000 243 €
Näytä huoltopyyntö Volkswagen Beetle 1.2 TSI 2017 84500 283 €
Näytä huoltopyyntö Skoda Octavia 1.4 TSI 2014 200000 252 €
Näytä huoltopyyntö Mitsubishi Outlander 2.0 Hybrid 2013 195000 303 €

Kilpailuta alueesi tarjoukset tästä

Kilpailuta huoltosi tästä

Tarvitsetko apua AutoJerryn käytössä?
Voit aloittaa palvelun käytön jättämällä
uuden tarjouspyynnön täältä >>

Jo yli 500 000 suomalaista käyttää AutoJerryä auton huoltamiseen!

Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin, katso Asiakaspalvelu-sivumme josta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.