Lohkolämmitin on ns. perinteinen moottorin-lämmitinmalli ja usein edelleen puhekielessä yleisnimitys erilaisille moottorilämmmittimille. Lohkolämmittimen tehtävä on suoraan esilämmittää moottorin sylinteriryhmän eli sylinterilohkon vesitilaa, jotta moottori käynnistyisi ja toimisi myös pakkasella kevyesti.
Koska kaikkiin uusiin autoihin ei kuitenkaan enää voi tai saa asentaa varsinaista lohkolämmitintä, on sen sijaan asennettava säteilylämmitin. Säteilylämmitin kiinnitetään sylinterilohkoon, josta se lämmittää moottorin kylkeä. Säteilylämmittimellä lämmitettävä moottori vaatii lämmitystä pidempään kuin lohkolämmitin.
Auton esilämmitys on tärkeää, jotta moottori kuluisi vähemmän ja kulutus olisi pienempi pakkasilmalla. Dieselmoottoreilla esilämmittämätön moottori voi tukkia hiukkassuodattimen nopeasti, koska polttoaineen kulutus on korkeampi jolloin suodatin nokeentuu suuremmista polttoainemääristä.
Yleisesti esilämmitys kannattaa, kun lämpötila laskee alle 5 asteeseen.
Oletko kiinnostunut lämmittimien hinnoista AutoJerryn kautta? Katso lohkolämmittimen hinta tai webaston hinta.